COVID-19: Aangifte telewerk juni
Zoals vermeld in onze nieuwsbrief van 29 maart 2021 heeft de Belgische overheid een verplicht elektronisch registratiesysteem ingevoerd waarin werkgevers een aantal gegevens dienen mee te delen over telewerk.
Oorspronkelijk werd er gecommuniceerd dat de telewerkaangifte maandelijks moest gebeuren. De RSZ heeft echter recent haar standpunt gewijzigd. Indien uw aantal personen werkzaam in de onderneming én uw aantal niet-telewerkbare functies voor de maand juni hetzelfde blijft als in uw laatst gedane aangifte, moet u de aangifte niet herhalen in juni.
Indien uw aantal personen en/of uw aantal niet-telewerkbare functies in de maand juni wel verandert ten opzichte van uw laatst gedane aangifte, bent u nog steeds verplicht de telewerkaangifte te verrichten. Zorg er in dit geval voor dat u de aangifte voor de maand juni op tijd indient. De aangifte moet uiterlijk 6 juni gebeuren.
U kan de aangifte doen via de portaalsite van de RSZ: Corona telewerkaangifte
Indien u zelf niet in de mogelijkheid bent om de aangifte te doen, dan kan u beroep doen op uw Payroll Business Partner. Gelieve ons in dat geval de volgende gegevens te bezorgen:
- Aantal personen werkzaam in de onderneming
Het aantal inclusief zelfstandige consultants, gedetacheerde werknemers, onderaannemers, uitzendkrachten, bewakingspersoneel etc. - Aantal personen waarvoor telewerk niet mogelijk is.
Namen van personen zijn niet nodig, het aantal volstaat.
Niet-telewerkbare functies betreffen werkzaamheden die door hun aard inhouden dat ze niet thuis kunnen uitgevoerd worden. Het gaat dan meer bepaald om arbeiders in een productieomgeving, onthaalpersoneel, handelsvertegenwoordigers, koeriers etc.
Ter info: geef aan al uw werknemers die al dan niet uitzonderlijk aanwezig zijn op de werkvloer een attest dat de noodzaak van de aanwezigheid op de werkvloer bevestigt. Geef dit ook wanneer u geen nieuwe telewerkaangifte in juni hoeft te doen. Indien gewenst kan Pro-Pay u een voorbeeld van zulk attest bezorgen.