25/01/2024

Mobiliteitsbudget - Nieuwigheden in 2024

In onze nieuwsbrief van 26 april 2022 informeerden wij u over de wijzigingen in het mobiliteitsbudget. Ondertussen zijn er nogmaals wijzigingen doorgevoerd, die wij u graag toelichten in deze nieuwsbrief.

 

Wat was een mobiliteitsbudget nu alweer?

Het mobiliteitsbudget is de mogelijkheid die de werkgever aan de werknemer biedt om zijn bedrijfswagen of zijn recht op een bedrijfswagen in te ruilen voor een budget. De werknemer mag dat budget vrij besteden in 3 pijlers, rekening houdend met het aanbod dat de werkgever voorziet in die pijlers.

 

Wat wijzigt er?

1. Berekening van het budget

Het principe van het mobiliteitsbudget is dat de bedrijfswagen die men inruilt of waar de werknemer recht op heeft, overeenkomt met een jaarlijks budget, namelijk de reële jaarlijkse werkgeverskost van deze bedrijfswagen (Total Cost of Ownership, “TCO”).

Tot voor kort bestond er geen wettelijke bepaling om deze TCO te berekenen. Hier is nu verandering in gekomen door de publicatie van een koninklijk besluit, dat de berekening van deze TCO vastlegt.

Vanaf 1 januari 2024 kunnen werkgevers kiezen tussen twee berekeningsmethoden:

  • op basis van werkelijke kosten. Het koninklijk besluit geeft een overzicht van de kosten die de werkgever kan opnemen in de berekening van deze jaarlijkse kost op basis van werkelijke kosten.
  • op forfaitaire basis. Hier zijn twee opties: een formule voor de wagen in leasing die gebaseerd is op de leasingkosten en een andere voor de door de werkgever gekochte wagen die gebaseerd is op de cataloguswaarde.

De werkgever die kiest voor een bepaalde methode moet 3 jaar wachten voor hij een andere keuze kan maken. Let wel: indien de werkgever kiest voor een andere methode, zal dit enkel gelden voor werknemers die vanaf die datum in het systeem stappen. Bestaande overeenkomsten blijven geldig in het bestaande systeem. De methode die wordt gekozen dient te worden toegepast voor alle werknemers van het bedrijf.

Het is nog steeds mogelijk – zoals voordien ook al het geval was – om een referentiewagen te gebruiken die geldt voor de functiecategorie waartoe de werknemer behoort.

Deze verduidelijking van de berekening van de TCO geldt zowel voor de berekening van het beschikbare budget en anderzijds voor de kosten van de wagen in pijler 1. Een werkgever zou dus kunnen opteren voor 2 verschillende formules: bv. de forfaitaire waarde voor het mobiliteitsbudget en de werkelijke kosten voor de wagen pijler 1.

 

2. Volledig bedrag op virtuele rekening van de werknemer

Vanaf 1 januari 2024 zal de werkgever het volledige mobiliteitsbudget virtueel ter beschikking stellen aan de werknemer op een mobiliteitsrekening, en dus niet meer eerst het bedrag in pijler 1 (milieuvriendelijke wagen) in mindering brengen.

 

3. Andere wijzigingen

Naast de vermelde wijziging van de berekening van de TCO, werden ook nog enkele kleinere wijzigingen aangebracht in het mobiliteitsbudget.

We lichten ze hieronder even toe:

  • Pijler 2 voorziet het gebruik van verschillende duurzame vervoersmiddelen. Deze hele pijler zal voortaan kunnen gebruikt worden in de Europese Economische Ruimte (EER). Het is in de EER dus niet alleen mogelijk om gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar ook van taxi's, huurwagens, enz.
  • Vanaf 1 januari 2024 worden de minimumdrempel van 3.000 EUR en de maximumdrempel van 16.000 EUR jaarlijks geïndexeerd. In 2024 gaat het respectievelijk om 3.055 EUR en 16.293 EUR.
  • Het was al mogelijk om beheerskosten op te nemen in het mobiliteitsbudget. Dit wijzigt niet, maar waar ze voordien werden opgenomen in pijler 1, zullen ze vanaf 1 januari 2024 deel uitmaken van pijler 2. Als direct gevolg daarvan zullen ze nu volledig zijn vrijgesteld.

Actiepunt: in het kader van de wens naar flexibiliteit van de werknemers alsook een meer milieuvriendelijk mobiliteitsbeleid, kan het uitgebreide mobiliteitsbudget een interessante oplossing zijn voor u. Aarzel niet met ons contact op te nemen voor meer informatie.





Op de hoogte blijven van al ons nieuws? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:

Voornaam (*) Naam (*) E-mail (*)


Cookies aanvaarden


Om uw surfervaring te verbeteren maakt Pro-Pay gebruik van cookies. De functionele cookies zijn nodig voor het correct werken van de site. De analytische cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden en worden enkel geplaatst nadat een keuze werd gemaakt. Meer informatie

Ik ga akkoord
Verdergaan zonder analytische cookies