Status in 2025 van de terugbetaling van elektriciteitskosten voor elektrische bedrijfswagens in België
1. Context
Wanneer een werkgever een elektrische bedrijfswagen ter beschikking stelt die privé wordt gebruikt door een werknemer, wordt dit gewaardeerd op basis van een forfaitair voordeel van alle aard (VAA). Dit VAA omvat ook:
- Publiek laden → met een laadpas die door de werkgever wordt verstrekt
- Laden op kantoor → de elektriciteit wordt betaald door de werkgever
Terugbetalingen van thuisladen worden in principe afzonderlijk van het VAA voor de wagen behandeld en belast op hun werkelijke waarde, hetzij als:
- Belastbare woon-werkvergoeding (met een basisvrijstelling van 500 € voor het inkomstenjaar 2025).
- Gewoon belastbaar loon (voor andere privéverplaatsingen).
- Of belastingvrije terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever (voor beroepsverplaatsingen).
Er bestaat echter een administratieve tolerantie die toelaat om de kosten voor thuisladen te integreren in het forfaitaire VAA — op voorwaarde dat aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan — zodat er geen bijkomend VAA ontstaat voor het thuisladen.
2. Voorwaarden voor de opname van de elektriciteitskosten van het thuisladen in het forfaitaire voordeel van alle aard (VAA)
De volgende voorwaarden moeten van voldaan zijn:
- Vereiste met betrekking tot laadpaal: de laadpaal moet door de werkgever ter beschikking zijn gesteld of een goedgekeurde eigen installatie van de werknemer zijn.
- Monitoring: thuislaadpalen moeten over een specifiek communicatiesysteem beschikken om het verbruik te registreren. Dit moet controleerbaar zijn via:
Een slimme laadpaal die het kWh-verbruik rechtstreeks aan de werkgever rapporteert,
Of via een submeter specifiek voor het wagenverbruik. - Car policy: de terugbetaling van elektriciteitskosten moet expliciet worden vermeld in de car policy.
- Werkelijke kosten: de terugbetaling moet gebaseerd zijn op de werkelijke elektriciteitskosten. Het bepalen van deze “werkelijke kost” is echter complex door variabele tarieven, zonnepanelen, thuisbatterijen, dynamische prijzen, enz. Hoe kan men in de praktijk toch tot een juiste vergoeding komen?
3. Administratieve tolerantie voor 2025: De referentietarieven van de CREG.
Gezien de complexiteit om de “werkelijke kost” van het thuisladen nauwkeurig te bepalen, werd in de circulaire van 5 december 2024 (2024/C/77) een forfaitaire regeling ingevoerd:
- In plaats van het bijhouden van de werkelijke kost, kunnen werkgevers een vast bedrag per kWh terugbetalen, met een plafond op basis van de kwartaalreferentietarieven van de CREG:
Kwartaal |
Vlaams Gewest |
Brussel (€ cent/kWh) |
Wallonië (€ cent/kWh) |
Q1 (januari -maart 2025) |
28,22 |
32,94 |
32,56 |
Q2 (april-juni 2025) |
31,94 |
35,85 | 36,17 |
Q3 (juli-september 2025) |
34,56 | 37,87 | 38,43 |
- De tarieven gelden per regio, afhankelijk van de woonplaats van de werknemer.
- Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om één tarief toe te passen voor alle werknemers, ongeacht hun woonplaats. In dat geval geldt het laagste maximumbedrag.
- De referentietarieven van de CREG zijn maximumbedragen. De werkgever kan dus beslissen om een lager tarief toepassen.
4. Permanente verlenging van het gebruik van de referentietarieven van de CREG.
In de circulaire van 5 december 2024 werd vermeld dat deze tolerantie slechts gold tot en met 31 december 2025. De Minister voor Financiën gaf aan dat dit een tijdelijke maatregel was, in afwachting van technologisch geavanceerdere laadoplossingen.
Recent is dit standpunt gewijzigd. Op 17 juni 2025 publiceerde de FOD Financiën de circulaire 2025/C/38, waarin de tolerantie van 2025 permanent werd gemaakt.
Samenvatting
Elke elektrische bedrijfswagen die privé door een werknemer wordt gebruikt, wordt gewaardeerd volgens de regels voor het forfaitaire voordeel van alle aard.
Dit VAA omvat openbaar opladen, opladen op kantoor en thuisladen indien dit voorzien is in de car policy, gemeten en meegedeeld wordt aan de werkgever met een elektriciteitsmeter, en terugbetaald wordt op basis van de werkelijke kost waarvoor de CREG-tarieven permanent mogen worden gebruikt, tot de toepassing ervan zou worden ingetrokken.
Thuisladen valt NIET onder het VAA wanneer deze voorwaarden niet zijn vervuld.
Wilt u meer uitleg over de forfaitaire waardering van het belastbaar voordeel van de bedrijfswagen, de terugbetaling van elektriciteitskosten of heb je een meer algemene fiscale vraag? Neem gerust contact op via tax@propay.be.
Heeft u hulp nodig bij het opstellen of herzien van uw car policy? Neem dan contact met ons op via legal@propay.be.