29/04/2021

COVID-19: Aangifte telewerk mei

Zoals vermeld in onze nieuwsbrief van 29 maart 2021, heeft de Belgische overheid een verplicht elektronisch registratiesysteem ingevoerd waarin werkgevers een aantal gegevens dienen mee te delen over telewerk. De verplichting geldt in principe voor alle werkgevers op maandelijkse basis, behalve indien de onderneming verplicht volledig gesloten is. Zorg ervoor dat u de aangifte voor de maand mei op tijd indient. De RSZ heeft immers laten weten dat een controle volgt bij de werkgevers die nalaten een aangifte telewerk in te dienen. De aangifte moet uiterlijk 6 mei gebeuren.

U kan de aangifte doen via de portaalsite van de RSZ: Corona telewerkaangifte.

Indien u zelf niet in de mogelijkheid bent om de aangifte te doen, kan u beroep doen op uw Payroll Business Partner. Gelieve ons in dat geval de volgende gegevens te bezorgen:

  • Aantal personen werkzaam in de onderneming
    Het aantal inclusief zelfstandige consultants, gedetacheerde werknemers, onderaannemers, uitzendkrachten, bewakingspersoneel etc.

  • Aantal personen waarvoor telewerk niet mogelijk is.
    Namen van personen zijn niet nodig, het aantal volstaat.
    Niet-telewerkbare functies betreffen werkzaamheden die door hun aard inhouden dat ze niet thuis kunnen uitgevoerd worden. Het gaat dan meer bepaald over arbeiders in een productieomgeving, om onthaalpersoneel, handelsvertegenwoordigers, koeriers etc.

Ter info: geef aan al uw werknemers die al dan niet uitzonderlijk aanwezig zijn op de werkvloer een attest dat de noodzaak van de aanwezigheid op de werkvloer bevestigt. Indien u dit wenst kan Pro-Pay u een voorbeeld van zulk een attest bezorgen.





Op de hoogte blijven van al ons nieuws? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:

Voornaam (*) Naam (*) E-mail (*)


Om uw surfervaring te verbeteren maakt Pro-Pay gebruik van cookies. Door te klikken op "OK" of door te navigeren op deze site gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Meer informatie   OK