15/11/2022

Nieuw recht op deconnectie

De Belgische overheid wil de arbeidswetgeving moderniseren en heeft hiertoe verschillende veranderingen geïntroduceerd via de zogenaamde ‘Arbeidsdeal’. Deze Arbeidsdeal bevat verschillende maatregelen met als doel een hogere werkzaamheidsgraad in België en een betere work-life balance voor werknemers te creëren. Eén van deze maatregelen is het recht op deconnectie dat we in deze nieuwsbrief bespreken.  

 

Voor wie?

Enkel werkgevers die 20 of meer werknemers tewerkstellen, zijn verplicht dit nieuwe recht op deconnectie na te leven. Werkgevers die minder dan 20 werknemers tewerkstellen, mogen dit recht op deconnectie natuurlijk ook invoeren in de onderneming.

 

Wat houdt dit recht in?

Het recht op deconnectie geeft de werknemer enkele waarborgen om na de werkuren niet steeds beschikbaar of ‘online’ te moeten zijn. Concreet moet je als werkgever de volgende drie modaliteiten uitwerken.

  1. De praktische modaliteiten van het recht van de werknemer om niet bereikbaar te zijn buiten zijn of haar werkrooster. Bijvoorbeeld: richtlijnen om e-mails of mobiele oproepen buiten werkuren niet te beantwoorden, het uitschakelen van de servers buiten de werkuren, het activeren van afwezigheidsberichten en verwijzingsboodschappen, het gebruik van e-mailhandtekening die de niet-noodzakelijkheid van een onmiddellijk antwoord benadrukt…
  2. De richtlijnen voor het gebruik van de digitale hulpmiddelen opdat de rusttijden, de vakantie, het privéleven en het familieleven van de werknemer gewaarborgd blijven.
  3. De vormings- en sensibiliseringsacties, zowel voor werknemers als leidinggevenden, over het verstandig gebruik van digitale hulpmiddelen en de risico’s die verbonden zijn aan overmatige connectie.

 

Vastlegging in het arbeidsreglement (of ondernemings-cao)

Werkgevers die 20 of meer werknemers tewerkstellen, moeten de drie bovenstaande modaliteiten van dit recht op deconnectie vastleggen in het arbeidsreglement of in een ondernemingscao uiterlijk op 1 januari 2023.

De verplichting van de werkgever om dit recht op deconnectie in te voeren in het arbeidsreglement of ondernemings-cao vervalt indien een sectorcao of een algemeen verbindend verklaarde cao op nationaal niveau wordt gesloten over deze aangelegenheid. Voorlopig bestaan dergelijke cao’s nog niet.

 

! Actiepunten

  • Indien uw onderneming meer dan 20 werknemers tewerkstelt, aarzel niet om nemen ons Legal Team te contacteren via legal@pro-pay.be, zodat wij het recht op deconnectie in uw arbeidsreglement kunnen opnemen. Let wel op, er moet een bepaalde procedure tot wijziging van het arbeidsreglement worden gevolgd, die minstens 15 dagen duurt voordat de wijzigingen effectief in werking kunnen treden. Contacteer ons dus tijdig zodat het recht op deconnectie uiterlijk op 1 januari 2023 in uw onderneming van toepassing is.
  • Maak eventueel een analyse van de maatregelen die uw onderneming realistisch kan en/of wenst te nemen in het kader van het recht op deconnectie.
  • In het kader van de arbeidsdeal moeten ook andere maatregelen verplicht in het arbeidsreglement (of in een ondernemings-cao) opgenomen worden. Wij zullen u ook hierover tijdig informeren, zodat de verschillende wijzigingen in één keer in het arbeidsreglement opgenomen kunnen worden.




Op de hoogte blijven van al ons nieuws? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:

Voornaam (*) Naam (*) E-mail (*)


Cookies aanvaarden


Om uw surfervaring te verbeteren maakt Pro-Pay gebruik van cookies. De functionele cookies zijn nodig voor het correct werken van de site. De analytische cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden en worden enkel geplaatst nadat een keuze werd gemaakt. Meer informatie

Ik ga akkoord
Verdergaan zonder analytische cookies